Důležitější jevy a předměty:
Mýtus o konci světa - Ragnaröku není jednoznačný - právě popsaný mýtus patří mezi mladší varianty na nichž lze vystopovat vzdálený vliv nastupujícího křesťanství v podobě návratu nevinného boha Baldera a znovuzrození Odina jakožto soudce a krále nového světa. Různé části tohoto mýtu se mohou drobně lišit dle zdroje a jeho stáří, ale nejvíce se liší v rozuzlení samotného konce tohoto příběhu - vedle právě popsané mladší formy lze najít také jiné, pravděpodobně mnohem starší verze, kde Bohové v tomto boji nezvítězí, ale padnou a celý svět je jednou pro vždy zničen v jejich boji s obry.
Bifröst:
Duhový most spojující světy Obrů, bohů a lidí. Vyvolené padlé válečníky
po něm vynášeli víly valkyrje - na létajících koních
do Valhally.V den Ragnaröku - konce světa se
Bifröst zřítí pod pochodující armádou obrů.
Draupni:
Odinův obrozující prst, kterým každý večer
uzdravuje zranění svým hrdinům (Einherjar) která utrpěli v
každodenním boji a výcviku, ve kterém se připravují na poslední bitvu - Ragnarök.
Gungnir:
V překladu znamená Houpavý.
Odinovo kouzelné kopí, které vrženo, nikdy neminulo cíl. Bylo posvátnou
magickou a naprosto nevídanou zbraní, kterou pro boha Odina vykovali skřítkové.
S tímto kopím zabil bůh Odin první bytost
a na svět tak vstoupila smrt. Když se Odin rozhodl potrestat hrdinu
Sigmunda, kterému dal darem kouzelný meč - nejlepší meč na zemi - nezničitelný
Gram, postavil se mu v bitvě do cesty. Sigmund však ve vysokém
muži s kopím v ruce boha nepoznal a obořil se naň. Odin pozvedl své
strašlivé kopí, se kterým se žádná zbraň světa nemohla měřit. Ani meč
Gram nebyl výjimkou a kouzelná čepel byla hladce přeražena vedví,
hrdina padl. V mladší verzi tohoto
příběhu, kterou známe např. z Wagnerova zpracování Nibelungů přerazil Siegmund
(Sigmund) Wotanovo (Odinovo) kopí, na němž byly vyryty v runách zákony
světa a tak předeslal jeho zánik - tato verze ale není nikde v mythologii
doložena a nebude tedy pravděpodobně původní. Toto kopí je jedním z hlavních
atributů boha Odina.
Gram:
Překládá se jako "vzdorný" - bájný
meč hrdinů. Meč, který vykovali skřítkové daroval bůh Odin
hrdinovi bájí - později králi Sigmundovi. Na jedné z mnoha hostin se
objevil i sám nejvyšší germánský bůh Odin. Vstoupil nečekán a do
překvapeného ticha sálu tasil skvostný meč. Zarazil jej do dubového trámu
podpírajícího sál až po samotný jílec a pravil, že jen ten kdo meč z trámu
vytáhne je hoden jej nosit a dokázat s jeho pomocí velkých činů. Poté bůh
zmizel a každý z přítomných hrdinů se snažil z trámu vyrvat meč, však
marně. Jediný Sigmund nakonec meč z trámu lehce vytáhl - neboť byl
vyvolený. S pomocí Odinova meče pak Sigmund vykonal velké činy
hodné slavného krále. Nakonec však se zprotivil mocnému Odinovi když
se postavil jeho vůli. V prostřed bitevní vřavy se Sigmund bil a Gram
v jeho ruce lámal zbraně a zabíjel každého nepřítele, zdálo se že vítězí
i proti vůli samotného Odina. Pak se mu však do cesty postavil vysoký
jednooký kmet třímající napřažené kopí. Sigmund ťal a čepel Gramu
se střetla s blyštivým hrotem kopí, aby se rozletěla vedví. A tak nezničitelný
meč nakonec narazil na mnohem ničivější zbraň než byl on sám, stejně
jako jeho pán, který příliš pozdě pochopil, že se mu do cesty postavil sám
Odin se svým strašlivým kopím Gungnirem.
Sigmund padl, ale přeražený meč opatrovala královna vdova, aby jej
nakonec dala svému a Sigmundovu synu Sigurdovi. Ten úlomky meče
předal skřítku-kováři Reginovi, který
jediný dokázal zničenou čepel meče opět skovat v jediný kus aby s jeho
pomocí mohl zabít strašnou saň Fáfnira
a dokázat další slavné činy, než i on nakonec padl.
Slavné meče popisované v legendách se více než soudobým vikingským mečům podobají mečům ze starších dob - spathám s prsteny na jílcích což je při stáří legend pochopitelné. Popisovaná legenda má obdobný kořen jako keltská legenda o Artušovi a meči Caliburnu (Excalibur).
Hlidskjalf:
Trůn nejvyššího z bohů starých seveřanů -
Odina. Stojí v
Odinově paláci Valhalle. Má
kouzelnou moc dát nahlédnout těm co na něm sedí do všech světů. Z něj přehlíží mocný bůh Odin svět.
Jednou v Odinově nepřítomnosti, usedl ze zvědavosti na trůnu i bůh Frey
a zahlédl tak v zemi obrů svou nevěstu.
Mjölnir:
Kouzelné hromové kladivo, kterým vládl bůh Thor.
Stejně jako Odinovo kouzelné kopí i
toto kladivo, mrštěno zasáhlo vždy cíle. V jedné zkazce se dokonce vypráví o tom, jak obři ukradli
Mjölnir a Thor jej získával za pomoci lstivého Lokiho zpět.
Protože ale bylo kladivo Thorovi ukradeno v zimě, vysvětlovali si tak staří seveřané, že
v zimě nehřmělo a na paměť toho ani nehřmí žádná bouře. V tomto mírně
ironickém příběhu se vypráví, že jednoho dne, bůh Thor prostě zjistil, že nemá svou strašlivou zbraň. Bohové byli zaskočeni, protože
Mjölnir v rukou jejich nepřátel byl vážným nebezpečím. Vyslali tedy nejlstivějšího z bohů -
Lokiho aby jej vypátral. Ten zjistil, že kladivo mají skutečně obři a že obr, který jej má, za ně požaduje jako výkupné bohyni
Freyu za manželku. Ta samozřejmě nechtěla o žádné svatbě
s obrem nic slyšet, ale bůh Loki vymyslel lest. Přemluvil Thora, aby se převlékl do svatebních šatů a vydával se za
Freyu. Thor se převlékl, vzal si Freyny ozdoby a tvář
skryl pod závojem. Obři se nechali oklamat, jen Loki musel uplatnit svůj
důvtip, když vysvětloval ženichovy, jak je možné, že nevěsta sní na
posezení několik volů, že jí svítí oči (jako hromovládci) a proč
neodkládá závoj. Loki to ale nakonec sehrál tak, že mu bylo uvěřeno - ne nadarmo byl bohem klamu a lsti. Obři přinesli k posvěcení svazku
Thorovo kladivo Mjölnir a položili ho domnělým svatebčanům do klína. Když se ale
Thor zmocnil svého kladiva, odhodil závoj a všechny přítomné obry
pobil. Mjölnir byl tedy také chápán jako pohanský protipól křesťanského symbolu kříže.
Podobně jako kříž se stylizovaný nosíval i na krku.Pomocí tohoto symbolu se také někdy vykonávali některé posvátné liturgie a např. také svatby.
Technicky vychází zobrazení Thorova kladiva ze starších, v době
Vikingů již nepoužívaných, sekeromlatů - nejde tedy o sekeru, ale o
údernou zbraň - někdy bývá zcela mylně považováno za důkaz dvoubřitých
seker mezi Vikingy.
Naglfar:
Velká loď obrů, na které připluje obr
Hrým se syny Múspellu. Sám bůh
Loki jí bude řídit. Je vyrobena z nehtů padlých mužů.
Yggdrasil:
Jest posvátným stromem starých severských germánských kmenů. Je to
symbolický strom života. Prorůstá a spojuje všech devět světů.Kořeny má v
Niffelhaimu a korunu v Asgradu nad střechou
Odinova paláce,
nad Valhallou.
Gjallahorn:
Posvátný roh se kterým hlídá bůh
Heimdall ostatní
bohy v Asgradu. Roh, na který zaduje v poslední den -
Ragnarök aby svolal bohy a padlé hrdiny k poslední bitvě s mocnostmi zla a
chaosu. Až zaduje bude se otřásat celý svět v základech.
Runy a runová magie:
Runy - staré germánské písmo:
Dle mythologie přinesl znalost run bohům i lidem sám nejvyšší severský bůh
Odin, když ve své šílené
posedlosti po poznání dobrovolně visel na posvátném stromě Yggdrasilu
hlavou dolů proboden vlastním kopím sám sobě za oběť devět dní a devět
nocí. Na pokraji smrti pak prozřel a získal osvícení poznání a znalost
run. Ve skutečnosti šlo o staré germánské písmo používané přibližně
od 2. st. n.l. složené z přímých rovných linií, neboť se jím zpravidla
nepsalo ale rylo se. Více o tomto písmu naleznete na samostatné stránce věnované
runovému písmu.