Runy - starogermánské písmo:
Podle mythologie znalost runového písma přinesl bohům i lidem sám nejvyšší starogermánský bůh Odin, jenž dobrovolně pověšen za nohy na posvátném stromě Yggdrasilu devět dní a nocí, proboden vlastním kopím sám sobě za oběť trpěl, aby přežil a na pokraji smrti získal osvícení a znalost magických run.
Skutečnost bývá však mnohem prozaičtější. Šlo o starogermánské písmo, kterým se však zpravidla nepsalo, ale rylo se do kamenů, dřeva, kostí a pod. - a z toho také vychází i základní tvar písmen - run - rovné přímé linie. Původ runového písma není dodnes bezezbytku doložen, dříve se usuzovalo, že bylo odvozeno přímo z Latiny, ale nyní se jako pravděpodobnější jeví teorie, že bylo odvozeno od mladších podob severoetruských abeced používaných v jižním podhůří Alp přibližně od 4. století př.n.l. do 1. století n.l. Při sledování vývoje runového písma Germánů je třeba vrátit se hluboko do starověku:
Fénické písmo:
Původ všech moderních Evropských písem je třeba hledat v nejstarším
hláskovém písmu Středomoří - Fénickém písmu. Féničané své písmo
používali přibližně od 2 tisíciletí př.n.l. do 3. století př.n.l.,
prvotně k obchodním zápisům a rozšířili jej po celém Středomoří, kam
sahal jejich vliv a kolonie. Sloužilo tak jako základ písma řeckého,
etruského, iberského či písma užívaného v Cartagu
tzv. punské kurzívy. Féničané psali zprava doleva.
Etruské písmo:
Z písma Féničanů vychází další z důležitých písem starověku
- písmo Etrusků. Dle stáří a vývoje lze rozdělit písmo Etrusků do tří
fází - nejstarší ranná podoba byla užívaná asi od 7. století do
5. století př.n.l. Pozdní podoba znaků byla užívaná přibližně od 4.
století př.n.l. do 1. století př.n.l. a poslední tzv.
"normalizovaná" nejmladší podoba byla užívána před nahrazením
Latinou. Poslední - normalizovaná forma je také Latině již nejvíce podobná.
Narozdíl od Latiny se však ještě etruské písmo jako u Féničanů psalo
zprava doleva. Latina sama vznikla odvozením z písma etruského po opanování
jejich území Římany.
Poznámky:
U některých znaků je pouze předpokládána pravděpodobná fonetická
hodnota a proto jsou uvedeny v závorkách. Etrusské písmo je řazené do 3
sloupců - levý obsahuje normalizovanou podobu (poslední), střední obsahuje
ranné tvary, pravý sloupec pak
pozdní tvary.
FUTHARK: - runové písmo germánů:
Runové písmo vzniklo asi někdy počátkem našeho letopočtu v podhůří
Alp odvozením z mladších podob severoetruských abeced. Některé znaky můžeme
z písma Etrusků přímo odvodit, jiné jsou pravděpodobně původního germánského
původu. Runové písmo se pak za postupných změn šířilo na sever za Alpy do germánských oblastí a dále
do Anglie, Irska, Skandinávie. Staré teorie, že šlo o ryze původní pragermánské
písmo ražené účelově např. nacistickou propagandou byly dávno opuštěny.
Přestože existovalo několik různých runových sad, nejpoužívanější
a nejznámější je bezesporu tzv. Futhark - abeceda nesoucí jméno dle
svých prvních slabik F U TH A R
K. Během vývoje se tvar i počet jednotlivých znaků měnil, až se z původních
24 znaků tzv. staršího Futharku ustálil na 16. znacích
Futharku mladšího. Mladší Futhark sice abecedu zjednodušil, ale pro část
dřívějších slabik chyběl nyní znak a tak se některé stejné znaky používaly
často s různým významem - fonetickým i obsahovým. Texty ve starším
Futharku jsou psané pragermánskou formou jazyka a nalézáme je zhruba od 2. do 7.
století n.l. kdežto památky psané mladší formou Futharku náleží do
období Vikingů a povikingského období a jsou již psány dialekty a jazyky
jednotlivých germánských kmenů a národů. Nejmladší nápisy psané v runách
nalézáme na náhrobních kamenech ve Skandinávii ještě v 16. století. I v mladším Futharku nalézáme rozdíly, existovaly tu v zásadě dvě hlavní
skupiny severských runových abeced - skupina Dánská a Norsko-Švédská. V praxi se
však v mladším Futharku používalo obou systémů po celé oblasti působení seveřanů zároveň
a nezřídka se obě skupiny spojují a prolínají. Je tedy při překladech
runových nápisů nutné brát ohled na nejednoznačnost formy a zároveň na
často složitou formu zápisu. Překlady také komplikuje fakt, že se runami
psávalo často v pruzích a pásech, někdy střídavě zprava do leva a
naopak, nebo hlavou dolů (stáčel-li se např. pás do kruhu) a tak lze mnohé
runy při horizontálním či vertikálním převrácení omylem zaměnit.
FUTHARK:
(použité barvy jsou ilustrační a nemají nic
společného s vybarvováním run)
Mladší Futhark: používaný
ve vikingském období - 16. znaků.
Starší Futhark: používaný do vikingského
období - 24 znaků (kde znak chybí byl převzat do mladšího stejný).
Alpské runy: nejstarší varianty runových
abeced.
Vedle klasických Futharků - mladšího a staršího, jsou doloženy i jiné speciální runové sady písem - jedním z nich jsou například tzv. Větvové runy - jen velmi málo známý runový systém založený na principu různého počtu šikmých čar "větví" napojených na středový "kmen" z pravé i levé strany. Má se však za to, že podobných odrůd runových písem se užívalo jen lokálně a zřídka např. k psaní tajných zpráv či magických formulí apod.
Princip tohoto písma vzdáleně připomíná staré keltské písmo OGAM pocházející pravděpodobně ze 4. st. n.l.:
Vedle klasických i méně známých runových systémů germánských existovaly i jiné runové systémy - mezi ně patří např. runová písma používaná na Sibiři a staromaďarské sikulské písmo, Marsigliho abeceda. Podobné runové sady existovaly i jako tzv. "staroturecké písmo". Uvádím zde pouze na okraj, jen jako zvláštnost porovnání staromaďarského a sibiřského runového písma:
Tolkienovy znaky:
Jsou mezi lidmi natolik rozšířené, že je samozřejmě nemohu přejít bez povšimnutí a
proto jsem si je nechal nakonec této stati. Jde o znaky, které vymyslel
autor fantastické literatury J.R.R.Tolkien pro své obsáhlé dílo. Své runy
sám vymyslel a vytvořil pro své dílo
a použil k tomu nejrůznějších znakových sad z celé oblasti působení
Germánů - vycházel zpravidla z původní historické anglosasské a severské
podoby Futharku a doplnil chybějící sady o zcela nové vlastní znaky, často
včetně nové fonetické hodnoty. To samozřejmě neubírá dílu pana
Tolkiena na kráse a působivosti, nicméně protože nejde o skutečná
historická písma, neuvádím je. Pokud máte zájem jistě seženete na
internetu dostatek pramenů k tomuto tématu.
Runy v magii a náboženství:
Runové písmo se u Germánů nikdy nestalo běžným prostředkem komunikace. S
pomocí run se psávalo jen velmi málo běžných a obsáhlejších zpráv a zápisů
(jednu z mála výjimek tvoří jen obsáhlejší Codex Runicus - sbírka zákonů) - mnohem častěji
jde o nekrology, pamětní nápisy, důležité zprávy a magické verše-formule,
vždyť konečně slovo "runa" je údajně odvozeno od slova "raunen"
což v němčině znamená "šeptat" a význam slova "runa"
tak podle této hypotézy je "tajemství".
Frorndyslang (náslovný rým):
Delší runové zápisy jsou zpravidla psány
zvláštní vázanou stylizovanou formou jazyka, která je rýmovaná tzv. náslovným rýmem
forndyslangem. Podstata forndyslangu je umístění přízvuku
zpravidla na
první slabiku slova, které napomáhá taktovat rým. Tento básnický prostředek
plnil vedle svého uměleckého účelu i funkci prozaičtější - sloužil básníkům-skaldům
ke snazšímu zapamatování a přesnější reprodukci jak krátkých magických
formulí, tak dlouhých básnických
epických skladeb - ság, které recitovali z paměti. Skaldská poezie byla v
době Vikingů velmi rozšířena a oblíbená, takže se tato stylizace
projevila i v runových zápisech v podobě nekrologů na náhrobních či pamětních
kamenech, magických formulích apod.
Runy v magii:
Runy
měly také velký význam v magii Germánů. Ryly se do kamení, kde zvěčňovaly
památku a činy mrtvých, na
zbraně aby jim dodaly magickou moc a sílu, na lodě i sáně, aby ochraňovaly na cestách, na poháry a
nápojové rohy, aby uspávaly, očarovali, nebo naopak chránily majitele před
případným jedem v nápoji apod. Ačkoli pro Germány měl už často samotný
runový nápis kouzelný význam, některé runy ryté z magických důvodů se neryly na odiv okolí, ale naopak na místa kde
je nikdo nepovolaný nemohl spatřit a tak třeba rušit jejich účinek nebo s
jejich mocí počítat - např. chtěl-li
seveřan dodat svému meči na síle, ryl magické formulky zevnitř pochvy, na
nákončíky či pod kožené obložení jílce, tedy nikoli na čepel! Zevnitř
nákončíku pochvy se našel např. nápis "Nechť Márr (jméno meče)
nikoho neušetří" apod. Pokud
ryl Viking runy viditelně, nešlo většinou přímo o "magické nápisy"
i když jméno (často složené) mohlo mít i tuto vlastnost, účelem bylo spíše
veřejně informovat.
Runy užívané k magickým obřadům se též často vybarvovaly do příslušných barev a meditovali - každá jednotlivá runa má jak svou fonetickou hodnotu výslovnosti, tak v magii starých Germánů i svůj skrytý význam. Např. runa Teiwaz se meditovala a ryla, pro pomoc v boji a vítězství neboť náleží bohu Týrovi - jednorukému bohu válek a vítězství. Ke každé runě existovaly určité meditační mantry a kombinací jejich rytí do věšteckých hůlek či březové kůry apod., barvení do příslušných barev, sestavování apod. se věštilo a prováděly magické obřady. Některé starogermánké kmeny neměly ani žádného šamana - specialistu či věštce zaměřeného výhradně na magii nebo kněze starajícího se o náboženství a většinu magických obřadů vykonával náčelník, často i významné ženy. Jiné kmeny měly své šamany, případně vědmy či kouzelnice. Arabský diplomat Ibn Fadlán hovoří při popisu pohřebního ritu u kmene Rusů na Volze v 10. století o ženě zvané " Anděl smrti" jež jednak hrála krvavou roli v samotném pohřbu a zároveň zastávala nejspíš i post vědmy. Samostatnou záležitostí jsou velké pohanské chrámy, jako například jeden z nejproslulejších - ve Staré Upsalle (popis poskytl mistr Adam z Brém) o které se přímo starali pověření kněží, zajišťující vykonávání příslušných rituálů, provozování slavností a svátků a údržbu chrámů.
Runové kameny:
Runové kameny vztyčovali Germáni a později Vikingové z různých důvodů
- zpravidla na památku mrtvých a jejich činů, řídčeji v paměť činů svých.
Bylo obvyklé, že runový kámen na památku mrtvého vztyčovala jeho rodina
nebo přátelé. Pokud někdo zahynul na výpravě, vztyčili jeho druhové kámen
na místě jeho pohřbu, takže podobné náhrobky se nachází po celé oblasti
působení Vikingů. Zahynul-li na moři, vztyčili mu často kámen doma. Kromě
textu jsou kameny někdy doplněny výjevy z mytologie nebo života mrtvého a
jeho činů. Po přijetí křesťanství se runové kameny objevují stále a přibývá
další motiv - na kamenech, které vztyčili příbuzní nebo přátelé za
mrtvého se objevují mezi jeho činy i obecně prospěšné akce, jež mrtvý
vykonal - stavby kostelů, mostů, cest, hrází, vysoušení bažin apod. nebo
se objevují zprávy o těchto činech vykonaných příbuznými či přáteli
mrtvého v jeho jménu, aby mu tak pomohli na onom světě, případně zkrátili
pobyt v očistci. Poslední část nápisů na runových kamenech, kterou zmíním,
má opět magický a zároveň varující a odstrašující charakter - tak některé
nápisy nad hroby varují vykradače a hanobitele hrobů před kletbou jež je
postihne. Tyto nápisy se v křesťanském období pochopitelně již nevyskytují
(kromě toho se již zpravidla do hrobů pod vlivem náboženství neukládala
bohatá výbava).
Písně:
Dalším magickým prvkem o kterém se zmiňují staré mythologické eposy jsou písně. Lidé věřili, že
pomocí určitých specializovaných písní se dá vyvolat vhodná reakce okolí
- tj. utišit bouři na moři, nebo ji vyvolat, ovládnout něčí mysl-očarovávat a pod.
Tato moc, stejně jako znalost a moc run byla připisována též bohu Odinovi,
jenž byl mimo jiné i bohem patosu, básníků, pěvců.